Lav dine egne tortillaspandekager..

... Og få kontrol over næringsstofferne.

I lang tid levede min kæreste og jeg praktisk talt af tortillas - og ikke uden grund - det er jo en nem og lækker måde at få en masse grønt, med kun en lille tynd brødkant omkring det.

Så da jeg skulle lave min første kostplan, tænkte jeg derfor også, at det da helt klart var en af de ting der skulle på menuen. Jeg fik dog en overraskelse, da jeg vejede to tortillaspandekager af (som jeg plejer at få) og fandt ud af, at hvis der var oksekød i midten, var pandekage og oksekød det eneste der i så fald kaloriemæssigt var plads til.

Som eksempel anvendes her Santa Maria, som tilbyder 2 forskellige slags tortillas, en med fuldkornsmel og en med hvedemel, som du kan se nedenfor. Kaloriemæssigt er der ingen forskel på om du vælger fuldkorn eller hvedemel (forskellen ligger i fiberindholdet, hvor den grove er "bedst"), og hvis du spiser to af de store pandekager, så får du altså omtrent 360 kcal

Når jeg laver kostplan til mig selv og mine kunder, er et typisk aftenmåltid på mellem 500 og 600 kcal, der er altså ikke plads til meget andet, hvis man skal have to pandekager. Men udover at kalorieindholdet er højt, synes jeg desuden det er relevant at kigge på næringskilden, som de tynde lapper bidrager med: Mel, vand og olie + E(xxx). Den næringskilde der bidrager med flest kalorier er hvedemel, som bidrager med intet mindre end 52 g kulhydrat, som svarer til 208 kcal. Jeg har som sådan ikke noget imod hvedemel, som har et naturligt indhold af protein og kulhydrat, men altså, det er bestemt ikke min foretrukne energikilde, og slet ikke når den næsten står alene.
 
Jeg har derfor kastet mig ud i at lave min egen tortillas pandekage, og jeg synes helt bestemt at du skal gøre det samme :) Udover at kilden til næringsstoffer er bedre, er mæthedsfornemmelsen også væsentlig bedre, og selve pandekagen er også, efter min mening, væsentlig bedre, idet den har en god smag og er meget mere "blød og lækker" ;-)


Hvis det er noget du har lyst til at prøve, så kommer opskriften her:

Opskrift - hold på hat og briller ...
2 æg
1/2-1 dl havregryn
1-2 spsk mælk
Salt og peber
Evt. tilsæt andet krydderi, friske krydderurter, spinat eller andet lækkert.
 
Steg pandekagerne på panden i lidt olie, til de har en flot gylden farve.

**
 
Ok, lad os så lige se på næringsindholdet i de forskellige pandekager:

Santa Maria Original Tortillas: Hvedemel, vand, raps olie, fugtighedsbevarende middel (E422), salt (1,6%), emulgator (E471), hvedegluten, bagepulver (natriumbicarbonat), syre (citronsyre), fortykningsmiddel (E415).

Næringsværdi/100g            
Energi:300 kcal / 1250 KJ
Protein:8,5 g
Kulhydrater:53 g
Fedt:5,0 g


Santa Maria Whole Wheat Tortillas
Melblanding (graham (33 %), hvede, hvedeklid (4,4 %)), vand, palmeolie, surdej af hvede, fugtighedsbevarende middel (E422), salt (1,5%), bagepulver (E500), emulgator (E471), syre (citronsyre), fortykningsmiddel (E415). Fuldkornsindhold 38 %, hvilket svarer til 55 % af tørvægten.

Næringsværdi/100g
Energi:300 kcal / 1250 KJ
Protein:8,5 g
Kulhydrater:51 g
Fedt:6,0 g
 

Lykke - kost & motion 's pandekager:
Æg, havregryn, mælk og krydderiblanding

Næringsværdi/100g
Energi: 251 kcal / 1050 kJ
Protein: 16,6 g
Kulhydrat: 15 g
Fedt: 13,9 g
**
Jeg synes jo altid, at især at listen over ingredienser, er væsentlig mere tiltalende, når du laver hjemmelavede retter. Og hvis ikke, er det en god ide, at lade ingredienslisten være så "naturlig" som mulig.

En lille god huskeregel er, at hvis ingredienslisten er større end 5 ingredienser, hvoraf flere starter med E(xxx), så kan du med fordel lede efter et andet alternativ :-)  

**
Ok, så har du lavet de her skønne tortillas pandekager, hvilket ikke tager mange minutter, så hvis du har tid tilovers, kan du jo evt. også lave din egen salsa dertil:

Hjemmelavet salsa:

Ingredienser:
1 dåse flåede tomater
1 rød peber
1 rødløg
Syltet hvidløg efter ønske
Syltede jalapenos efter ønske
1 tsk honning
Krydderi

Opskrift:
Hæld tomatsovsen fra en dåse flåede tomater, til den har den konsistens du ønsker din salsa skal være
Hæld det resterende tomatsovs og tomater over i en skål
Hak rødløg og rød peber i den ønskede størrelse, og hæld dem over i den tomme dåse flåede tomater
Overhæld dem med kogende vand, og lad dem trække i nogle minutter
Hæld vandet fra dåsen, og bland løg og rød peber sammen med tomaterne
Snit de syltede hvidløg og jalapenos, og bland det i salsaen.
Krydr med honning, paprika, oregano, salt, peber og andet efter ønske.

**

Jeg er egentlig vokset op med, at det er uhøfligt at overfylde sin pandekage, men det er jeg altså vokset fra, for selvfølgelig skal den da bare fyldes til bristepunktet med salat, det er da det vi har godt af <3 :D


Velbekomme
Vh Sandra,


Facebook: Lykke - kost & motion
Instagram: SandraMaLykke


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pulled chicken burger med Coleslaw

Pitabrød med fyld af spidskålssalat, grillspyd og tomatsalsa

Salat med rød spidskål og asiatisk dressing